Het belang van kleur
Wat is kleur?
Kleur ontstaat in de aanwezigheid van licht. Telkens wanneer licht op een object valt, worden sommige stralen door het object gereflecteerd en wordt de rest geabsorbeerd. Het deel dat wordt weerspiegeld, bepaalt de kleur. In het donker zie je dus geen tot weinig kleur.
Alle kleuren die we zien is het resultaat van de wisselwerking tussen je ogen en hersenen. Het is jouw interpretatie.
In 1666 ontdekte de Britse wetenschapper Sir Isaac Newton dat wanneer je wit licht door een prisma schijnt, het licht wordt afgebogen in alle zichtbare kleuren. Hij ontdekte ook dat iedere kleur een eigen golflengte heeft. En die golflengte zou weer voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het psychologische en lichamelijke effect van kleuren.
In de Oosterse filosofie nemen kleuren ook een prominente rol in. Zo worden in de Indiase en Chinese geneeskunde kleuren al eeuwen gebruikt om de chakra’s van het lichaam in balans te houden. Chakra’s zijn belangrijke energiecentra in je lichaam: elk van de zeven ‘wielen’ of chakra’s zorgen voor de stroom van een bepaalde energie door je lichaam.
Kleur zorgt niet alleen voor een visuele prikkel, maar ook voor een emotionele ervaring. Kleur zorgt namelijk ook voor een fysiologische verandering in je lichaam. Kleur beïnvloedt hoe we denken, hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen.
Hier een overzicht van de verschillende positieve uitwerkingen van kleur en daarmee ook de kracht van deze kleuren:
Rood; vastberaden, passie, warmte, kracht, opwinding, vuur, actief en energiek.
Roze; genegenheid, zachtaardig, mededogen, verzorging, optimisme, liefde, vrouwelijk en intuïtief.
Oranje; warmte, vriendelijkheid, enthousiasme, jeugdigheid, positiviteit, plezier, innovatie, modern, openheid, speelsheid en gezelligheid.
Geel; levenslust, zonnig, geluk, energie, spontaan, enthousiast, nieuwsgierig, vrolijkheid, uitbundigheid, wilskracht en zelfvertrouwen.
Groen; gezondheid, duurzaam, genezing, vruchtbaarheid, natuur, milieu, verbondenheid, groei, levendig, harmonie, evenwicht en balans.
Blauw & indigo; gedisciplineerd, professioneel, logica, analytisch, autoriteit, betrouwbaar, heldere communicatie, stabiliteit, loyaal en intelligentie.
Paars; waardigheid, koninklijk, luxe, rijkdom, creativiteit, fantasie, mysterie, wijsheid en spiritualiteit.
Bruin; geschiedenis, authentiek, organisch, outdoor, aarde, organisch, stoer, ruw en mannelijk.
Grijs; nederigheid, autoriteit, neutraal, somber, formeel, zakelijk, stabiel, solide en gebalanceerd.
Zilver; overvloed, sprankeling, formaliteit, schittering, koel, duidelijk, technologie, modern.
Goud; rijkdom, warmte, extravagantie, overwinning, elegantie, luxe, formaliteit en kwaliteit.
Wit is licht (en dus geen kleur).
Maar ze staat voor; simpel, puur, reinheid, trouw, vrede, rust, helderheid, perfectie
Zwart is het gebrek aan licht (en dus ook geen kleur).
Maar ze staat voor; invloedrijk, dominantie, mysterie, gedurfd, klassiek, zelfverzekerdheid, elegantie, formeel, kracht, glamour.
De juiste kleur(en) voor jouw branding
De zoektocht naar de juiste kleur voor jouw bedrijf en jouw zakelijke branding is een onderzoek op zich. Je kunt werken op basis van gevoel, maar je moet ook heel goed weten wat de doelstellingen en visie zijn van jouw bedrijf, voordat er keuzes gemaakt kunnen worden op het gebied van kleur.
Het maakt vervolgens ook nog een groot verschil welke keuze je maakt binnen het spectrum van de desbetreffende kleur(en). Kleur kun je bepalen op basis van tint, verzadiging en helderheid. Je kunt kleuren gebruiken binnen hetzelfde spectrum, dat zorgt voor harmonie en rust. Maar je kunt ook juist complementaire kleuren gebruiken (blauw tegenover oranje, rood tegenover groen, geel tegenover paars etc.) voor een groot contrast of extra spanning.
Als je aan een nieuwe branding denkt, laat je dan niet al te veel leiden door trends. Jouw doelstelling zou moeten zijn om een tijdloos nieuw design neer te zetten wat al die trends kan overbruggen. Maar als de trends voor een toevoeging zorgen binnen jouw visie, ga dan eens op zoek naar trends binnen de interieur- en modewereld. Die hebben elk jaar met nieuwe kleurentrends te maken.
“The best color in the world
is the one that looks good on you.”
Zo brengt PANTONE ook ieder jaar haar eigen trendkleuren uit. Pantone is een bedrijf dat kleurcoderingen publiceert. De, in de vormgevingsbranche, bekende PMS (Pantone Matching System) kleuren. Iedere kleur heeft een uniek nummer met de daarbij behorende specificaties binnen een wereldwijd universeel kleursysteem met gemengde kleuren.
Het is niet voor niets dat PANTONE ieder jaar haar kleuren van het jaar lanceert. Het selectieproces voor Pantone-kleur van het jaar vereist een doordachte overweging en trendanalyse. Om elk jaar tot de selectie te komen, kammen de kleurexperts van Pantone van Pantone Color Institute de wereld uit op zoek naar nieuwe kleurinvloeden.
En ook binnen kleurencombinaties zoeken we tegenwoordig meer naar betekenisgeving.
Over de kleurencombinatie van het jaar 2021 zei Pantone: “Een kleurenhuwelijk dat een boodschap van kracht en hoop overbrengt die zowel duurzaam als opbouwend is.”
PANTONE 17-5104 Ultimate Grey + PANTONE 13-0647 Illuminating.
Twee onafhankelijke kleuren die benadrukken hoe verschillende elementen samenkomen om elkaar te ondersteunen. Praktisch en oerdegelijk maar tegelijkertijd verwarmend en optimistisch. De vereniging van deze kleuren is er een van kracht en positiviteit. Het is een verhaal over kleur dat diepere gevoelens van bedachtzaamheid samenvat met de belofte van iets zonnig en vriendelijks.
Een boodschap van geluk ondersteund door standvastigheid, de combinatie is ambitieus en geeft ons hoop. We moeten het gevoel hebben dat alles helderder gaat worden – dit is essentieel voor de menselijke geest.
En zo krachtig kan een concept en/of communicatieboodschap in kleur zijn!
Krijg je al zin in jouw brandingstraject of heb je vragen n.a.v. dit artikel? Stuur me een mailtje: info@zowiets.nl
Tip:
Op deze websites kun je fraaie kleurencombinaties samenstellen:
https://color.adobe.com/
https://coolors.co
Het bekijken waard:
“Pantone brengt een NYFW lente/zomer 2022 kleurentrendrapport uit dat optimisme en comfort oproept.”
https://www.pantone.com/color-of-the-year-202
https://www.printmag.com/color-design/pantone-releases-a-nyfw-spring-summer-2022-color-trend-report-that-evokes-optimism-and-comfort/
De impact van kleur in film;
https://www.youtube.com/watch?v=th9pG9Q6Kuo
Bronnen:
https://www.studiostt.nl/blog/alles-wat-je-moet-weten-over-kleurenpsychologie-in-marketing
https://linku.nl/kleurenpsychologie/
https://www.happinez.nl/mooie-wereld/effect-van-kleuren-op-emoties/
https://gethooked.nl/blogs/de-betekenis-van-kleuren-in-marketing
https://www.pantone.com/color-of-the-year-2021
https://www.pantone.com/articles/fashion-color-trend-report/new-york-fashion-week-spring-summer-2022