Contact opnemen of zowiets?
Vul onderstaand formulier in of vind jouw weg op mijn socials.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

What’s in a name?

Schrijvend

What’s in a name?

Wietske aan het schrijven

Jóuw bedrijfs- of merknaam is het eerste waar de klant mee te maken krijgt en daarmee het belangrijkste element van het bedrijf.

Of je nu een nieuw startend bedrijf bent dat de allereerste naam kiest, of je een nieuw product/merk lanceert of een gevestigd bedrijf bent dat een naamsverandering nodig heeft, het creëren van een merknaam* vereist zorgvuldige aandacht en dit wordt nog wel eens onderschat.

Wanneer je adverteert met je bedrijfsnaam of merknaam, moet het de consument iets vertellen over jouw merkpersoonlijkheid.

En om die merkpersoonlijkheid goed te kunnen communiceren, moet je je bedrijfsvisie helder hebben. Je moet kunnen vertellen waar jij voor staat, wat jouw bedrijfsvisie en -missie is. Welke belofte maak je waar? Welk probleem los je op? Je moet je kernkwaliteiten kunnen benoemen. Hoe internationaal oriënteer je je? En wie is jouw klant? Wie koopt er iets bij jou? Leg dit uit aan de hand van bijvoorbeeld een klant persona of avatar en visualiseer hoe deze doelgroep eruitziet en zich gedraagt.

Op het moment dat je dit kunt verkopen, kun je ook meer vertellen over jouw merkpersoonlijkheid én kun je daar woorden aan koppelen.

Om een goede naam te verzinnen begin ik altijd met vragen naar o.a. bovenstaande elementen. Daarna ontstaat er een enorme brainstorm, met héél veel woorden… 

Wanneer je denkt aan een goede bedrijfsnaam of merknaam, dan houd je in je achterhoofd dat de merknaam simpel moet zijn, onderscheidend, betekenisvol en emotioneel. Uit de basisprincipes en de criteria blijkt dat er bij de creatie van goede namen zowel rekening gehouden moet worden met kenmerken uit de klankleer als uit de woordleer. 

Mad Men serie

Make it simple, but significant. 
Don Draper, Mad Men

Je kunt je merknaam dus nóg sterker maken, wanneer je gebruik maakt van slim taalgebruik en bijvoorbeeld repetitieve klanken door assonantie, alliteratie, klinkers, rijm en ritme.

Assonantie; is vergelijkbaar met alliteratie omdat het combinaties van gelijkaardige letters gebruikt. Bij assonantie zijn de klanken echter meestal in het midden van het woord te vinden in de vorm van klinkers. Voorbeelden van het creëren van een merknaam met assonantie verschijnen in YouTube en Fedex.

Alliteratie; ook stafrijm of letterrijm genoemd, is het herhaald gebruik van gelijke beginmedeklinkers in twee of meer beklemtoonde lettergrepen.

Omdat alliteratie helpt om de boodschap te onthouden wordt het veel toegepast in reclame voor producten. Voorbeelden zijn:
Heerlijk Helder Heineken
Today, Tomorrow, Toyota
Verrassend Volledig, Verbazend Voordelig (Action).

Ook merknamen worden vaak gekozen vanwege de alliteratie, zoals Bakker BartCoca Cola, Dunkin’ Donuts, Range Rover en Media Markt.

Ik heb deze zelfde methode toegepast bij mijn eigen merken. Eerder had ik het tassenbedrijf ‘Marrakech Musthaves’ en nu heb ik het accessoire bedrijf ‘Donna Dorée’. Beide bedrijfsnamen hebben ook nog évenveel letters. Dat is nog een extra (design)element waar ik naar heb proberen te streven in de conceptvorming.
Bij mijn bedrijfsnaam voor ‘zowiets’ was het van belang dat ik met de naam kon ‘spelen’. De creativiteit in woord en beeld moest voorop staan. Bij zowiets kan ik spelen met zinnen als ‘heb je tijd voor zowiets’? ‘Wat kost zowiets’? En ‘is zowiets mogelijk’?

Wanneer je na dit – vaak lange – proces een paar naam opties over houdt, controleer je eerst bij de KvK of de bedachte handelsnamen nog vrij zijn én ga je je concurrentieonderzoek doen. Je wilt uiteraard onderscheidend zijn, dus de merknaam mag niet te veel lijken op die van je concurrent.

Check de volgende tips van de KvK ook nog even voor de zekerheid!
Regels voor bedrijfsnamen; https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/een-bedrijfsnaam-kiezen/

Wanneer dit allemaal gecontroleerd is test je de naam bij je doelgroep. Is de merknaam goed te onthouden? Wat voor gevoel roept de merknaam op? Wordt de merknaam geassocieerd met de juiste productcategorie of dienst en roept het een mentaal beeld op?

Een zorgvuldig gecreëerde en gekozen naam kan dus inherent en onmiddellijk waarde geven aan het merk. 

Ben je tevreden met je naam?

  1. Schrijf je in bij de KvK! 
    https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven/
  2. Zorg dat je je url claimt en dat je de benodigde social kanalen aan maakt.
  3. Mocht je nog meer zekerheid willen, zodat alles wat jij bedacht hebt ook écht van jou is? Dat gebeurt vaak bij het opzetten van merken of het ontwikkelen van producten. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan het registreren van jouw merknaam, logo, trademark, design e.d. bij bijvoorbeeld de Benelux Office for Intellectual Property www.boip.int
    4. Schakel een ontwerper in voor de branding. Als je daar hulp bij nodig hebt, dan weet je me te vinden!

Of heb je hulp nodig bij het bedenken van je naam? Ook in dat proces help ik je graag!
Ik start altijd graag met een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Meer informatie? info@zowiets.nl

* In dit geschreven stuk is merknaam = bedrijfsnaam = handelsnaam