De route naar een uniek logo
Voorafgaand aan de stap naar het (laten) maken van een logo, heb je hoogstwaarschijnlijk breed onderzoek gedaan, óf je zit er nog middenin, óf je hebt nu hulp nodig. In een vooronderzoek/bedrijfsonderzoek achterhaal je jouw merkidentiteit, oftewel jouw merkpersoonlijkheid.
Ik vraag jou, als grafisch ontwerper, namelijk naar de volgende dingen:
• Verkoop je een product of dienst, of beiden?
• Waarom ben je met jouw bedrijf gestart? Wat zijn je beweegredenen?
• Wat is jouw visie/missie?
• Welke problemen los je op?
• Welke belofte maak je waar?
• Wat is jouw USP (Unique Selling Point)?
• Verkoop/lever je aan de consument (b-to-c), of ook aan bedrijven (b-to-b)?
• Wie is jouw doelgroep en waarom?
• Wie zijn jouw belangrijkste concurrenten?
• Wat zijn de kernkwaliteiten van jouw bedrijf?
• Heb je (visuele) voorbeelden van hoe je het wel/niet wilt hebben?
• Heb je al een bedrijfsnaam gekozen? Nog niet? Lees dan vooral ook dit artikel: https://zowiets.nl/2022/01/31/whats-in-a-name/
En wat ik naast alle zakelijke vragen mínstens zo belangrijk vind om te weten:
• Welke emotie roept jouw product/dienst op bij je klant? Wat voelt hij/zij na de aankoop?
Samen met jou start ik in een kennismakingsgesprek een brainstorm over jouw bedrijf en stel ik je o.a. bovenstaande vragen.
Bij thuiskomst (óf na onze video-call) maak ik een samenvatting van alle antwoorden. Míj́n vervolgstap is dan een brainstorm in schetsvorm waarin ik ga onderzoeken wat voor type logo past bij jouw bedrijf/onderneming. Dit complete verhaal en de juiste emotie zal ik vervolgens vertalen naar een juiste vorm.
“Design won’t save the world,
but it damn sure makes it look good.”
Een nieuwe look & feel
Maar hoe creëer je de juiste vorm? In eerste instantie ga ik inspiratie opdoen, aan de hand van mijn eigen schetsen. En vervolgens ga ik ook digitaal schetsen. Ik kijk naar de naam. Waar zitten de unieke letters, ligaturen, vormen e.d. waar ik mee kan ‘spelen’. Daarbij komen er ook andere keuzes aan bod, bv. de keuze voor een woord- en/of beeldmerk.
Een woordmerk bestaat uit de volledige merknaam van jouw bedrijf. Een unieke kans om onderscheidende typografie te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola, Ebay, Google, FedEx.
Een beeldmerk is een icoon of grafisch element dat zorgt voor herkenbaarheid, zoals bijvoorbeeld bij Shell of Nike. Een beeldmerk gebruiken zonder woordmerk, dat is alleen weggelegd voor de gevestigde bedrijven. Je herkent ze inmiddels uit duizenden, bv. de Mc Donalds. Bij de meeste bedrijven, maar vooral bij starters op de markt, is een woordmerk minimaal nodig en wordt het vaak versterkt met een beeldmerk.
Als ik die dingen heb vastgesteld, dan ben ik als ontwerper continue bezig met het in balans brengen van jouw nieuwe logo.
Ik ben o.a. bezig met het gebruik van juiste typografie (verschillende lettertypes, spatiëring, uitlijning), juiste kleurgebruik (https://zowiets.nl/2021/11/07/het-belang-van-kleur/), juiste vormen (lijnvoering, icoon, beeldmerk, embleem, monogram) e.d. Er is zóveel om over na te denken en af te wegen. En dat is ook de reden dat het bij veel bedrijven misgaat, omdat men vaak te veel wil vertellen in 1 logo. Het meest belangrijke is de kern vinden en vertalen naar de juiste vorm. De rest kun je uitleggen en laten zien in allerlei verschillende media-uitingen (website, flyers, brochures, e-books ets.), in tekst én beeld.
Maar er zijn een paar regels waar een goed logo design wel aan moet voldoen:
Herkenbaarheid
Het meest belangrijke aan het ontwikkelen van een logo en de daarbij horende huisstijl is herkenbaarheid. Je wilt niet dat men jouw logo verwart met dat van een ander, maar je dient herkenbaar te zijn (binnen en buiten jouw branche). En daarbij wil je ook nog origineel en onderscheidend zijn om herkenbaar te zijn/worden. En om dát te bereiken is eenvoud, simpliciteit, leesbaarheid en balans enorm belangrijk!
Tijdloos design
Een goed logo is sterk in zijn eenvoud, maar ook tijdloos. Vraag jezelf af of het logo over tien jaar nog relevant is. Speel niet te veel in op actualiteit of trends van het moment. Een logo vervangen kost namelijk tijd en geld omdat je het overal aan moet passen. Bovendien draagt zo’n wijziging niet bij aan de kracht van je merk.
Consistentie
Waar je niet onderuit komt tegenwoordig is meerdere varianten maken van een logo, zodat het toepasbaar is op een breed scala aan media-uitingen (online en offline). Van website tot aan visitekaartjes, van raam-bestickering tot aan e-books.
En datzelfde logo moet dan heel consistent doorgevoerd worden. Die toepasbaarheid wordt bepaald door o.a. de vormgeving van het logo, leesbaarheid (gebruik op verschillende formaten) en kleur (bv. je logo in 1 kleur gebruiken of diapositief).
Connectie met de ontwerper/vormgever
En in mijn optiek komt er het gevoel van de ontwerper (met de klant) bij kijken. Je kunt als ontwerper alle informatie verzamelen die je van je klant krijgt. En toch kun je ooit ‘de plank misslaan’. Dan ligt dat heel vaak aan de diepere connectie tussen jou en (het product of de dienst van) jouw opdrachtgever.
Met andere woorden. Ik probeer altijd zo goed mogelijk ‘in te tunen’ op het gevoel van de klant en vertaal ook die energie naar de juiste vorm.
Andersom werkt dit dus ook zo. Als de klant voelt dat de ontwerper is afgestemd op hem/haar en op de juiste boodschap, zal het ontwerp beter ‘landen’. Of als ze nog even moeten wennen aan het ontwerp of de verandering, kunnen ze hopelijk na enige tijd zeggen: ‘it grows on you’ (zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen).
En áls dat logo er dan eenmaal is, als de afstemming er is met de klant, dan wil je als ontwerper ook graag zien dat de gehele huisstijl in dezelfde look & feel doorgevoerd wordt. Ik stel dan ook eigenlijk altijd voor om dit samen in één brandingspakket op te nemen. Want hoe fijn is het dat je met al je uitingen in dezelfde stijl naar buiten kan treden?
Ik wil je heel graag helpen met het realiseren van jouw nieuwe logo / huisstijl en alle bijbehorende of benodigde media-uitingen.
Wil je nog meer weten?
Stuur een mailtje naar info@zowiets.nl