Consistentie in implementeren huisstijl
Jouw huisstijl zorgt voor de herkenbaarheid van je organisatie
Het is een van de belangrijkste redenen om een huisstijl te ontwikkelen. Het geeft het verhaal van je merk of bedrijf een gezicht dat volledig bij jou/jullie past. Het zorgt ervoor dat alle merkuitingen van het bedrijf consistent zijn en de juiste snaar raken bij je doelgroep.
Misschien herken je het wel…
Je hebt je logo, de gehele huisstijl en de richtlijnen voor het gebruik ervan ontvangen en nu wil je alles zo goed mogelijk gaan doorvoeren en implementeren in verschillende merk uitingen.
Bijvoorbeeld op je website, in je social media posts, visitekaartjes, flyers, brochures, je emailhandtekening… en ga zo maar door. Alles wat er nodig is binnen jouw organisatie.
Maar… Je bent zelf geen ontwerper en je medewerkers ook niet…
Wat nu te doen?
Bij voorkeur laat je jouw huisstijl, door dezelfde ontwerper, in allerlei merkuitingen doorvoeren. Als ontwerper van jouw huisstijl heb ik namelijk de ‘ziel’ van jouw logo en gehele branding eromheen gecreëerd en zal ik dit te allen tijde zo breed mogelijk uiteen willen zetten. Juist om de consistentie ervan te waarborgen.
Vervolgens doe je er slim aan, als groeiend bedrijf, deze merkuitingen vast te laten leggen in een huisstijlhandboek, zodat er in de toekomst geen misverstanden ontstaan over het gebruik van jouw huisstijl. Zeker als je binnen jouw bedrijf meerdere werknemers hebt die met de huisstijl uit de voeten moeten kunnen.
“Discipline leads to habits.
Habits lead to consistency.
Consistency leads to growth.”
Maar… ik heb ook te maken met startende ondernemers met een minder groot budget om dit allemaal uit te besteden.
Hoe kun jij dan binnen jouw organisatie de nieuwe huisstijl die ik voor je heb ontwikkeld zo goed mogelijk doorvoeren en/of bewaken?
Ik geef je sowieso richtlijnen mee in een brandsheet / -guide, zodat basisbeginselen helder zijn, o.a. over het logogebruik, de te gebruiken typografie, kleurstellingen, vormgebruik, advies beeldmateriaal en taalgebruik (zo nodig).
Mijn voorkeur, als vormgever, heeft dan nog steeds om de eerste uitingen voor je te maken, zodat je het daarna zelf op zou kunnen pakken. Wanneer je tóch besluit alles zelf verder uit te werken, werk dan in programma’s waar je bekend mee bent en ben zo consequent mogelijk.
Maar ben je bewust van wat je doet. Zorg dat je de originele designs van de ontwerper niet aantast. Het auteursrecht van de ontwerpen blijft namelijk áltijd liggen bij de ontwerper. Ga dus zorgvuldig en met liefde om met jouw unieke design(s).
Meer weten hierover?
https://zowiets.nl/2021/04/28/auteursrecht-bij-grafisch-ontwerp/
Of heb je mijn hulp nodig bij het verder ontwikkelen van jouw huisstijl op verschillende huisstijldragers?
Stuur me een berichtje via info@zowiets.nl